Nisah Haji Haron

Lakaran Tinta Terkini

Tunas Cipta Disember 2008

with 4 comments


Entah mengapa, saya semakin rajin pula untuk memaklumkan kepada adik-adik apabila karya mereka tersiar. Ini mungkin kerana saya tahu, apabila masuk bulan baharu, kita pun jadi tertanya-tanya sama ada karya kita yang dihantar beberapa bulan dahulu tersiar atuapun tidak agaknya. Saya selalu bayangkan alangkah baiknya jika saya dapat semak setiap bulan dalam semua majalah yang saya kirimkan karya. Sekurang-kurangnya kalau dapat tahu apakah cerpen yang tersiar dan siapa penulisnya, sudah cukup baik!

Jadi, ini sahajalah yang dapat saya lakukan untuk adik-adik. Sampai bila saya akan terus ‘rajin’, doakan sahajalah ya!

Karya-karya dalam Tunas Cipta Disember 2008:

Sejambak Ilham (Puisi)

1. Diri dan Keinsafan (Jj. Alya, Tanjong Malim, Perak)
2. Bingkai Hidup (Dakwat Fikir, Beanntrai, Ireland)
3. Aku (Zarina, MPR 2006)
4. Dunia Malam (Muhamad Fairuz Ali, Jerantut, Pahang)
5. Burung Hijau (Fathi Yusoff, Pasir Puteh, Kelantan)
6. Demi Masa (Tinta Amira, Banting, Selangor)
7. Angin Sanubari (Amelia Fauza Bohari)
8. Merdekakan Hatimu (Ainil Muaiyanah Sulaiman)
9. Mencantum Kain (Ludinata Misnun, Esastera.com)
10. Ceritera Kudupan Bunga (Raehan Intisor)
11. Renta Sehelai Daun Jingga (ZANAZANZALY, Pameran AADK, Kota Bharu)
12. Seperti Derai Daun Muda (Gerimis Pelabuhan, Klang, Selangor)
13. Cinta Kimia dan Sedikit Biologi (Johari Rahmad, Petaling Jaya)
14. Titis-titis Anugerah (Anis Hj. Shaari, Teratak Ayahbonda, Kupang)

Luahan Minda (Surat Pembaca)

1. Ali Bukhari bin Amir, Sekolah Pemikiran Kg. Baru
2. Serunai Faqir (SF)

Bicara Tunas
Zul Fikri Zamir Mohamad Munir – Karya Serius Adalah Karya yang Berilmu

Puisi Tradisional
Gurindam Muhasabah Diri – Tinta Amira

Nukilan Pena (Cerpen)
1. Bahasa-bahasa Taqwa (Siddiq Osman)
2. Kertas (Safura Sabri)
3. Mata Cinta (Mohd Fadzly bin Mohd Fairuz)
4. Pacai itu Cendana (Maryamnour)
5. Sekilas Kasihmu (Nabiha Mohd Mashut)

Buah Pena Alumni MPR
Mohd Fadzly Mohd Fairuz (MPR 2000?)

Resensi Novel
Cinta Seorang Guru (Mohd Ismail Sarbini)
oleh Jaysun

Esei Bulan Ini
1. Pantun Sebagai Wadah Pencitraan Masyarakat Melayu (Roslan Daud)
2. Kepentingan Sastera : Antara Kesenian dengan Pendidikan – Bah. 1 (A. Rahim Abdullah)

Ulasan Cerpen
Wanita Dalam sebuah Kehidupan – Siti Hajar Che Man

Ulasan Sajak
Berimbang Memilih Gaya Bahasa dan Diksi – A. Halim Ali

Drama
Pusaka (Bahagian Ketiga) – Rahmad Hidayat Sabari

Himpunan Tinta
Berbecak di Bendang KEPEZI – Ibnu Ahmad Al-Kurauwi

Novel Bersiri :
Nama Eng Bahlut (Siri 12)
Faisal Tehrani

Selebihnya, dapatkan Tunas Cipta edisi Disember 2008 di pasaran!

Written by annyss

Disember 2, 2008 pada 5:00 am

Dikirim dalam tunas cipta

4 Respons

Subscribe to comments with RSS.

  1. tahniah kepada semua!

    Azree Ariffin

    Disember 2, 2008 at 12:19 pm

  2. kak..terima kasih untuk maklumat macam nih..sebab ibu mcm saya mmg lambat dpt nak pi DBP untuk membeli…

    KISAH DIRI

    Disember 2, 2008 at 5:29 pm

  3. Salam Kak Nisah,

    Nak tanya,kat mana saya boleh daptkan tunas cipta? Jarang nampak di kedai buku…

    Iffah Ismail

    Iffah Ismail

    Disember 9, 2008 at 3:02 pm

  4. terima kasih kpd kak Nisah sebab maklumkan. Seronok pula puisi berjaya diterbitkan. Saya sendiri tak dpt beli lagi TC dah tgk banyak kedai tapi tak ada.

    rudy bluehikari

    Disember 16, 2008 at 4:49 pm


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: